Mycket natur idag :o)

I fredags lämnade vi Oscar hos Jonas föräldrar. Vi skulle få en barnledig helg - den första på lääääänge. I lördags kväll var vi på 30 års fest hos vår kompis Anders - sååå länge sen jag var på fest att jag nästan glömt hur kul det var. En sak till jag glömt var hur trött och sliten man är när man vaknar klockan åtta morgonen efter och inte kan somna om.... Vi var väl hemma runt ett och kom i säng vid halv två-snåret, så någar timmars sömn till hade väl inte skadat. Men det är inget att göra åt bara att stiga upp och njuta av dagen som komma skall!

Inspirerad av Sannas trädgårdsarbete i går så gav jag mig iväg till plantskolan i förmiddags. 20 grader varmt och helt underbart väder!!!! In mot vår ena granne, vid vårt gamla garage har vi en plätt jord som jag blir arg och sur varje gång jag går förbi - den var offer för dagens "Gör om mej".

I morse såg det ut så här:

Före

Det var mååånga som kom på samma tankar som jag och plantskolan var smockad med köpsugna trädgårdsfantaster. Jag irrade runt ett bra tag och visste inte riktigt vad jag skulle köpa för växter. Det enda jag visste säkert var att det skulle vara blommande perenner och så ville jag ha två ganska stora gräsplantor.

Det hela slutade med två vita löjtnantshjärtan, två rosa/röda plymanemoner, fyra rosa tusenskönor, två vita tusenskönor (ettåriga), tre fetknoppar, två rödbladiga fetbladiga växter som jag inte minns namnet på och till sist tre plantor småvitblommiga marktäckare.

Men jag kunde ju inte åka hem utan mitt gräs, så jag for vidare till stans andra plantskola och hittade precis såna gräsplantor jag ville ha! *jippie*

Nästan två timmar efter det att jag kört hemifrån var jag till slut hemma igen - men oj vad trött man kan bli av att shoppa växter...

Jag gav inte mej själv en chans att slappna av och bli ännu tröttare utan jag grep tag i att rensa bort ogräset i den blivande rabatten, vände ner fem säckar planteringsjord i den gamla jorden *pust* Det var riktigt jobbigt vill jag lova!!!!

Efter en snabb lunch kunde jag äntligen börja plantera. När klockan var 15.00 såg rabatten ut så här:

Efter 

Nu ska det till lite kantsten runt om rabatten och så stenkross mellan kantstenen och uppfarten, men det är en helt annan historia!!!

Lovade ju att hålla er uppdaterade i min odling - så här såg det ut idag, det har kommit upp små växter i nästan alla de små krukorna! Spännande att se om det kan bli något vettigt av detta!

Odling

Det enda som inte varit bra den här helgen är ju att jag missat cybercroppen på scrappiz... Men det kommer väl fler tåg!

Och så har jag en väldigt kulig hemlis - men den kan jag inte berätta ännu.... Så ni får vara nyfikna ett litet tag till. Kan ju säga på en gång att den har inte med barn att göra i alla fall!!!

Kraaaam!

(har du orkat läsa ända hit så är jag mycket imponerad)

Kommentarer
Postat av: Sanna - liljan_

Åhh så fint det blev! Måste komma och kika på IRL snart! kraam!

2006-05-07 @ 21:53:45
URL: http://sannagregersdotter.blogg.se
Postat av: Lindzi

Hoppas hemlisen har med kort att göra!!! :-D Kram!

2006-05-08 @ 09:06:21
URL: http://lindzi.blogg.se
Postat av: ÅsaF

Ojojoj va duktig du har varit i helgen Linda!! Saknade dig på cropen men jag förstår ju att du valde trädgården i det härliga vädret. :-)
Nyfiken jag blev nu dåååååååå!! Kram på dig!

2006-05-08 @ 09:09:12
URL: http://asaf.blogg.se
Postat av: Ulrika

Vad fint det blev i rabatten! Jag är riktigt riktigt avundsjuk på alla som har trädgård nu när det är så fint väder!

Vad roligt med en liten hemlis, jag har mina små misstankar, samma som Lindzi tror jag ;-)

2006-05-08 @ 13:47:20
URL: http://ulrikaulrika.blogg.se/
Postat av: Anna G

Så fint det blev i rabatten!! Vi har ju bara en lite trädgårdsplätt så det är inte så mkt att göra. Ska dock oxså ta mig en tur till plantskolan och köpa lite växter. Känns så skumt att det är så varmt som det är men naturen har inte hunnit med.
Roligt med hemlis!! Får kika in här så jag får veta *blir nyfiken*

2006-05-09 @ 13:46:39
URL: http://www.annag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0