neeeej!

Efter att ha varit på BVC och mätt, vägt samt vaccinerat lillskruttan så ringde de från sjukhuset.

När Ebba föddes tog de ett blodprov från navelsträngen - det utförs en studie om diabetes, TEDDY-projektet - som skulle undersökas för att se om hon har förhöjd risk för diabetes... Jag hade helt glömt det testet och hade aldrig kunnat tänka mej att vår lilla tjej skulle ha någon förhöjd ärftlig risk. Sambon och jag har ju inte diabetes...

Men så kom i alla fall det där samtalet som informerade mej om att Ebba trots allt har en ärftlig förhöjd risk för att få diabetes. En av de 7% av barn som föds i Sverige...

Ett tag kändes det som om benen sveptes bort under mej... Men sen började jag läsa på nätet om studien och lyckades reda ut lite av tankarna i mitt huvud. Vår lilla prinsessa är ju inte sjuk och det finns inget som säger att hon kommer att bli sjuk heller!

Nu ska vi bara ta ställning till om vi vill vara med i den fortsatta studien. Det kommer krävas en hel del tid och jobb för att vara med i studien. Man kommer träffa en sköterska på sjukhuset var tredje månad tills Ebba fyller fyra... Sen utglesade besök upp till 15 års ålder... Blodprov vid varje träff... Det känns kämpigt för lilltjejen, men å andra sidan kan man upptäcka en ev diabetes tidigt och hon behöver inte bli så sjuk om det skulle bryta ut.

Ökad risk för diabetes innebär tydligen även ökad risk för glutenintollerans. Inte nåt kul det heller... 

Just nu önskar jag mest av allt att vi inte valt att vara med i studien från början! Man vill inte veta att ens underbara lilla unge bär på gener som kan göra att hon blir sjuk :o(

Vi ska få mer info under nästa vecka och sen vill de att vi tar ställning till hur vi vill göra innan veckan är slut....

Det var skönt att få skriva av sej, många tankar som snurrar i huvudet just nu!

Kommentarer
Postat av: Sofia Wernmyr

Tänker på er!
Kram! /Sofia

2007-06-16 @ 23:51:29
URL: http://www.pysselmyran.se
Postat av: Anna

Åhh jag försåtr hur du känner. Skönt att inget veta samtidigt som det är skönt att veta för man kan göra något åt det i ett tidigt stadium.
Kramen Anna

2007-06-17 @ 00:35:01
URL: http://annastenman.blogg.se
Postat av: Lisa - InkyWings

Styrkekram! Se det positiva i att ni i och med detta besked kan hålla koll + ev. förebygga och vara ute i god tid OM det skulle förändras och gå mot en sjukdom. (och var glada att det "bara" är diabetes som man ändå vet ganska mycket om i dagsläget!!) Jag vet hur det är att stå i valet och kvalet att medvetet ta reda på ifall man har ärft en sjukdom och jag ångrar inte en sekund att jag först fattade beslutet att göra det och sedan orkade gå igenom och få beskedet.

2007-06-17 @ 20:03:23
URL: http://lisainkywings.blogg.se
Postat av: Sanna

tänker på er!!! många många kramar

2007-06-18 @ 12:52:12
Postat av: Malin

förstår att det var ett jobbigt samtal - men försök se det positiva, ni kan vara med och hålla koll, ni blir mer vaksamma på signalerna... min bror - idag 32 år :) - fick diabetes när han var 10 år, och det kom som en blixt från klar himmel, många olika omställningar - framför allt kanske för att ingen var beredd eller hade en aning... *kramar*

2007-06-27 @ 21:42:17
URL: http://mallafors.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0