Beskrivning på skjortvikning....

Efter önskemål kommer här en (förhoppningsvis lättföljd) beskrivning på hur man viker en skjorta!

1. Skär till en bit papper som är 7,5 cm x 15,3 cm.

2. Mät ut mitten på kortsidorna och gör ett litet märke med en blyertspenna på baksidan av pappret.

3. Vik in långsidorna mot mitten så att du har en 3,75 cm bred och 15,3 cm lång bit med en öppning i mitten framför dej.

4. Vik upp igen.

5. Mät och gör märke 4 cm från nedrekanten. Vik vid märket.

6. Vik in långsidorna igen.

7. Vik ut ärmarna genom att göra ett märke 4 cm från den vikta kanten och sedan göra en vikning från "axeln" till märket. (se bild nedan)

8. Vik in ca 8 mm i överkant på skjortans baksida, detta ska bli kragen.

9. Mät 2,5 cm från den nyvikta kanten och gör ett märke på båda ytterkanterna. Vik in kragen mot mitten så att du får en vikning från mitten av skjortan till märkena, på snedden. Båda kragflikarna ska mötas på mitten.

10. Vik nu upp "framsidan" av skjortan in under kragflikarna och tryck till i nerkant av skjortan.

image265

Nu är själva vikningen färdig! Vill du kan du limma ihop skjortan så att den inte viker upp sej på kortet.
Jag har limmat dit en slips som jag klippt ut i kopieringspapper och sedan duttat med stämpeldyna på.

På scrappiz finns en artikel om hur man viker en lite större skjorta (med lite annorlunda ärmar) som jag skrivit. Här är en direktlänk.

Hoppas att du lyckas med vikningen. Lämna gärna en kommentar om det är något som är oklart eller om du gjort en skjorta efter min beskrivning så att jag kan kika!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0